Systemy płatności online – jak działają?

Utworzono dnia 03-02-2023 | płatności
#płatności #online #szybkie #przelewy
Jeżeli prowadzisz sprzedaż przez Internet, czy to biletów na eventy czy innych usług, z pewnością pytanie  „jaki system płatności online wybrać” często pojawiało podczas wyboru dostępnych na rynku produktów. Opcji jest dużo, a jak się okazuje, marża dostawcy nie powinna być wyłącznym kryterium decyzyjnym. 


Internetowe systemy płatności od zaplecza

Jak właściwie działają systemy płatności online? Jest to transakcja internetowa, która angażuje cztery strony procesu płatniczego. Należą do nich klient dokonujący transakcji i jego bank emisyjny informujący o zejściu środków z konta. Po drugiej stronie znajdują się odbiorca płatności, czyli w naszym wypadku właściciel e-sklepu, oraz jego bank przyjmujący, do którego należy zaksięgowanie środków na koncie jego koncie. Do głównych zadań systemu płatności należy szybkie połączenie tych czterech podmiotów i zautomatyzowanie całego procesu zakupu. Taka metoda płatności pozwala przejście ze strony sklepu internetowego do strony swojego banku, gdzie wszystkie dane potrzebne do przelewu są już przygotowane. Po zatwierdzeniu kodu zakupu wybrana kwota pojawia się na koncie odbiorcy wraz z potwierdzeniem przelewu.


Główne zalety internetowych systemów płatności

Jak widać po opisanym procesie, szybkość to wyróżnik płatności online. W porównaniu z klasycznym przelewem bankowym, którego przeprocesowanie może zająć dwa dni, usługi operatorów odbywają się niemal z prędkością błyskawicy. Szybkość to zaleta dla obu stron transakcji. Kupujący ma pewność, że jego towar dotrze do niego niedługo po zakupie, często nawet następnego dnia. Automatyzacja stanowi kolejny atut płatności online. Dane przesłane ze sklepu internetowego są przekazywane do systemu bankowego, przez co minimalizujemy ryzyko błędnego podania informacji do banku.


Który system wybrać i na co zwrócić uwagę?
Każdy z operatorów systemów płatności online w zamian za oferowaną szybkość, automatyzację i bezpieczeństwo przelewów pobiera własną marżę. Wysokość marży pobieranych z danych kwot możemy sprawdzić w licznych porównywarkach internetowych. Teraz, idąc za chęcią bycia oszczędnymi, powinniśmy skorzystać z najtańszego operatora płatności i problem rozwiązany, prawda? Niestety niekoniecznie. Co prawda przy mniejszych marżach powinniśmy zostać z większą ilością pieniędzy w kieszeni, ale system nieprzyjazny dla użytkownika może doprowadzić do zmniejszenia sprzedanych produktów. Musimy pamiętać, że ścieżka zakupowa nie kończy się w koszyku w naszym sklepie internetowym, a właśnie na operatorze płatności. Potrzeba wypełniania zbyt wielu pól, niedostosowanie do ekranów mobilnych, brak jasnej informacji zwrotnej – wszystko to może sprawić, że użytkownik zrezygnuje z zakupu. Popularność operatora także ma znaczenie. Jeżeli nasz sklep nie jest jeszcze rozpoznawalny, a do tego oferuje płatność za pomocą systemu, którego użytkownicy nie kojarzą, mogą obawiać wydania pieniędzy w tak niepewnym źródle.


Systemy płatności online – czym się kierować przy wyborze?
Większość ekspertów jest zgodna – dobry system płatności online, to taki, który pozwala użytkownikom na wybór wygodnej dla nich sposobu płatności. W Polsce mamy kilka metod, które pozwalają na szybki przelew online:
  1. Szybki przelew (pay-by-link) to jedna z najpopularniejszych form płatności. Po wybraniu swojego banku jesteśmy kierowani do okna logowania, gdzie możemy dokonać płatności. Zaksięgowanie transakcji zajmuje maksymalnie kilka minut, przez co jest najpopularniejszą metodą płacenia za towary i usługi online.
  2. BLIK – działająca w polskim systemie bankowym metoda płatności bazująca na sześciocyfrowych kodach generowane przez nasz bank. Wpisanie kodu pozwala na dokonanie błyskawicznego przelewu. Technologia jest nieustannie rozwijana i staje się coraz bardziej popularna.  
  3. Karta płatnicza – możliwość dokonania zapłaty po podaniu informacji z naszej karty bankowej. Dzięki rozpowszechnieniu się tzw. elektronicznych portfeli umożliwiających wpisania danych niemal natychmiastowo jest to wciąż jedna z najpopularniejszych form płatności. Warto wziąć pod uwagę, że niektórzy operatorzy (np. popularny PayPal), mimo że umożliwiają dokonanie tego rodzaju płatności, mają tę opcję ukrytą, przez co wielu użytkowników nie wie, że może z niej skorzystać.  
  4. Przelew tradycyjny – tak, ta na początku przez nas krytykowana płatności także powinna znajdować się w usługach naszego operatora przelewów. Dlaczego? Wciąż kilka procent użytkowników z niej korzysta, bo ma do niej największe zaufanie. Rezygnacja z tej formy oznacza więc dla nas utratę dochodów pomniejszoną o tę ilość.

Wybór systemu płatności często może zaważyć na sukcesie sprzedaży, warto więc poświęcić temu aspektowi należytą uwagę.