Jaki terminal płatniczy wybrać?

Utworzono dnia 14-01-2023 | płatności
#płatności #terminal #płatniczy #pos

Jaki terminal płatniczy wybrać?  

Chcesz iść z duchem czasu i rozwijać własną firmę? Przejście na płatność bezgotówkową z pewnością pomoże ci postawić w kolejny krok w modernizacji. Tu rodzą się pytania – jaki terminal płatniczy wybrać? Czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami? Czy jest to opłacalne? Postaramy się pomóc rozwiać te wątpliwości. 


Jak działa i do czego służy terminal płatniczy?

Terminal płatniczy to urządzenie całkiem powszechne w naszej codzienności, znajduje się niemal w każdym sklepie czy punkcie usługowym. Mimo ich szerokiej dostępności nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak działają terminale płatnicze. Samo korzystanie z niego jest całkiem proste. Gdy klient zbliży kartę płatniczą do terminala, urządzenie odczytuje jej dane i przesyła do centrum autoryzacyjnego, stamtąd informacja trafia do banku, z którego pochodzi karta. Jeżeli bank potwierdzi, że na naszym koncie znajdują się środki do zapłaty, informacja ta wraca do terminala wraz z kodem autoryzacyjnym unikatowym dla naszej transakcji. Jeżeli kwota płatności przekracza 100 zł, użytkownik musi podać dodatkowo kod PIN, czasami jednak ze względów bezpieczeństwa zapytanie o kod jest wymagane przy mniejszych kwotach. Chociaż sam proces składa się z wielu kroków, zazwyczaj przebiega błyskawicznie w ciągu zaledwie kilku sekund. Zatem terminale płatnicze to sposób na szybką płatność bezgotówkową.

Jakie są rodzaje terminali płatniczych?

Terminale płatnicze dzielimy na kilka rodzajów:

  • Terminale stacjonarne – przydatne, gdy prowadzimy działalność na miejscu, nie zużywają baterii po podłączeniu do zasilania. Tracimy jednak na poręczności.
  • Terminale mobilne – z wyglądu przypominają stacjonarne, nie wymagają jednak podłączenia do zewnętrznego zasilania. W zamian za mobilność musimy pamiętać o wymianie baterii.
  • Terminal płatniczy POS – niewielkie urządzenie do zawierające narzędzia do odczytu kart, parujemy je ze smartfonem, który służy jako interfejs do obsługi płatności. Urządzenie nie posiada drukarki, pozwalając na wysłanie potwierdzenia płatności przez e-mail lub SMS.
  • Terminal płatniczy w formie aplikacji na telefon – kolejny krok w miniaturyzacji technologicznej. Taki terminal nie potrzebuje dodatkowego nośnika fizycznego, można go używać w formie cyfrowej jeżeli posiadamy smartfon obsługujący technologię NFT z systemem Android 8.1 lub nowszym.

Ile kosztuje terminal płatniczy?

Koszt uzależniony jest od rodzaju urządzenia i może się wahać od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Jeżeli weźmiemy urządzenie w dzierżawę, cena za nie wynosi ok. 50 zł miesięcznie. Musimy też pamiętać o prowizji, które pobierają firmy obsługujące terminale – ich wysokość może sięgać nawet 1,7% każdej transakcji.

Terminal płatniczy – jaki wybrać?

Rodzaj terminala powinien przede wszystkim być dostosowany do potrzeb Twojego biznesu i jego klientów oraz okoliczności i warunków, w jakich będzie używany. W kasie biletowej z dostępem do zasilania sprawdzi się terminal stacjonarny, jeśli jednak planujemy używać terminala np. na terenie festiwalu lub w czasie targów plenerowych, lepszym rozwiązaniem będzie dla nas terminal mobilny, POS lub w formie aplikacji. 

Wybór odpowiedniego terminala – na co zwrócić uwagę?

Oprócz wcześniej wspomnianych kwestii logistycznych, warto zwrócić uwagę na aspekty finansowe związane z terminalem: koszt zakupu (lub dzierżawy) terminala i ewentualnej stacji dokującej i wysokość prowizji od transakcji. Ponadto powinniśmy także przyjrzeć się uważnie kwestiom technicznym takim jak: serwisowanie i gwarancja, generowanie raportów kasowych, drukowanie potwierdzeń (lub wysyłania ich na e-mail/w formie SMS-a), możliwość płatności zbliżeniowej za pomocą telefonu lub BLIK, dzielenie transakcji na płatność gotówką i kartą czy czas księgowania transakcji. Niemniej istotne może okazać się też przeszkolenie i wsparcie klienta w przypadku ewentualnych wątpliwości albo awarii (tu przydatne mogą okazać się opinie użytkowników).

Terminal płatniczy za darmo i bez abonamentu

Ze względu na fakt, że płatności bezgotówkowe stają się nieodłącznym elementem sprzedaży i usług nie tylko w Polsce, ale także na świecie, Związek Banków Polskich wraz z organizacjami i przedsiębiorstwami działającymi w obszarze usług płatniczych, przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju stworzyli Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego „Polska Bezgotówkowa”. To znaczące ułatwienie dla małych i średnich firm, które chciałyby wdrożyć rozwiązania, jakich dziś oczekują klienci, a które wiążą się zwykle z kosztami, których szczególnie właściciele nowych i dopiero rozwijających się firm się obawiają. W ramach programu otrzymujemy w dzierżawę terminal płatniczy z technologią zbliżeniową – stacjonarny lub mobilny – bez abonamentu na okres 5 miesięcy.

Płatności bezgotówkowe to kierunek, w jakim z pewnością będzie rozwijał się rynek płatności. Warto więc odpowiedzieć na potrzeby klientów już dziś.