Landing page – co to jest i jakie ma zadanie?

Utworzono dnia 14-01-2023 | ux
#landing #page #ux
Jeżeli jesteś związany z branżą e-commerce, z pewnością spotkałeś się z pojęciem landing page. Czym jest „strona lądująca”? Czy warto używać landing page w biznesie? Jakich zasad się trzymać przy budowaniu własnego landing page? W naszym poradniku znajdziesz wiedzę niezbędną do szybkiego startu.



Co to jest landing page?
Landing page w dosłownym tłumaczeniu oznacza stronę lądującą. Z marketingowej perspektywy oznacza stronę docelową, czyli miejsce w Internecie, do którego chcemy prowadzić użytkowników z kampanii prowadzonych w wyszukiwarkach czy kanałach social media. Do czego może nam być potrzebna strona docelowa, jeżeli już posiadamy stronę z własnym sklepem internetowym? Landing page jest skupiony na określonym celu i świetnie sprawdza się, jeżeli jesteśmy nastawieni na osiągnięcie jednego konkretnego efektu, np. wzrostu sprzedaży wybranego produktu albo powiększenia naszej bazy mailingowej. Poza tym przynosi nam dodatkowe korzyści:

  • zyskujemy możliwość dodatkowych wyświetleń w wyszukiwarce Google,
  • dodatkowo wspieramy stronę główną sklepu internetowego,
  • zdobywamy jakościowych klientów, którzy są nastawieni na zakup wybranego produktu,
  • ułatwiamy ścieżkę zakupową użytkownikowi – bez dodatkowych rozpraszaczy szybciej odnajdą i klikną przycisk „Kup teraz”.


Z czego składa się landing page?

Dobry landing page w swojej najbardziej podstawowej formie powinien składać się przycisku CTA (call to action) zawierającym wezwanie do działania. Przycisk kieruje do miejsca, gdzie odbywa się główna akcja, np. dołączenie do subskrypcji, strona opłaty za produkt czy miejsce do wpisania się na listę mailingową. Na landing page powinna pojawić się jasna informacja, czego dotyczy nasza oferta. Umieszczamy na niej zdjęcie i opis głównego produktu. Według designerskiej zasady above the line, użytkownik powinien mieć jasność, czego dotyczy nasza strona już w pięciu pierwszych sekundach kontaktu z tekstem i grafiką.


Czym powinna charakteryzować się skuteczny landing page?

Dobrze zaprojektowany landing page powinna spełniać wymagania, które szybko przeprowadzą użytkownika przez cały proces sprzedaży.

  • Nastawienie na dobry UX. Nie odciągamy użytkowników od głównego celu, dlatego unikamy dodatkowych linków do innych produktów. Dbamy o przejrzystość treści, ograniczając nadmiar słów. 
  • Informacja w pigule. Z poziomu landing page użytkownik powinien mieć dostęp do wszystkich niezbędnych informacji o produkcie, powinniśmy tu umieścić FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Dostęp do live chatu czy jasna ekspozycja numeru kontaktowego ułatwi im znalezienie odpowiedzi na interesujące ich pytania.
  • Estetyka. Nasza strona powinna być nie tylko przejrzysta, ale też atrakcyjna dla oka odbiorcy. Warto też pomyśleć o użyciu kolorystyki związanej z naszą marką, żeby ułatwić jej rozpoznawalność.
  • Opinie użytkowników, czyli tzw. social proof. Jeżeli dysponujemy pozytywnymi komentarzami od tych, którzy już korzystali z naszych usług, warto je umieścić właśnie na stronie lądującej. Potwierdzenie, że ktoś już skorzystał z naszej oferty i jest z niej zadowolony, często stanowi ostateczną zachętę do skorzystania z niej.



Przykłady zastosowania landing page’y
Landing page’e możemy podzielić ze względu na ich główny cel.

Landing page sprzedażowy. Jak sama nazwa wskazuje, jest to strona, która ma sprzedać wybrany  produkt czy usługę.


Landing page typu lead generation – jego zadaniem jest szybkie pozyskanie danych klienta. Często w zamian oferuje użytkownikom jakiś benefit, np. możliwość pozyskania specjalistycznej wiedzy w formie dodatkowego contentu czy rabatu na zakupy.

Landing page typu click trough to strona informacyjna zawierająca dane o naszej firmie, często skupiające się na wybranej usłudze. Zachęcają do przejrzenia strony i wejścia na naszą stronę główną. Często służą jako wsparcie SEO.

 



Landing page typu coming soon. Jeżeli myślimy o długofalowej strategii marketingowej, szykujemy nowy produkt lub ofertę, a już teraz chcemy zacząć pozyskiwać klientów, warto pomyśleć o tego rodzaju landing page’u. Zawiera ona informacje o tym, co będziemy oferować, często też zachęca do zostawienia danych kontaktowych przez użytkowników, aby mogli zostać poinformowani, kiedy ruszymy z usługą.

 



Jak widać, landing page to przydatne narzędzie, które może korzystnie wpłynąć na rozwój naszego biznesu np. poprzez promowanie konkretnych produktów czy usług.