Wirtualna rzeczywistość: innowacja czy zagrożenie dla autentycznego doświadczenia?

Utworzono dnia 31-07-2023 | Imprezy
#vr #event
Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia, która przekształciła wiele sektorów, w tym także branżę eventową.  Nowe możliwości jakie oferuje, otwierają drzwi do innowacyjnych doświadczeń dla uczestników wydarzeń, tym samym zmienia sposób w jaki organizowane są eventy. Jednak, gdy z jednej strony pojawia się szansa, to z drugiej czai się obawa. Czy VR przyniesie rewolucję w organizacji eventów, czy też pozostanie jedynie eksperymentalnym dodatkiem? W poniższym artykule przyjrzymy się zaletom i wyzwaniom związanym z zastosowaniem VR przy wydarzeniach. 

Pojawiający się niepokój:
Czy VR zabierze nam "real- life experience"? Czy przestaniemy chodzić na koncerty, do teatru, zamieniając to na przysłowiowe okulary? Czy na festiwalach będziemy oglądać artystów, którzy wcale nie grają na scenie? To tylko domysły, lecz już ostatnio pokazany produkt przez Apple- Vision Pro pokazuje, że linia pomiędzy rzeczywistością a technologią z przyszłości zaciera się coraz szybciej. Jeśli jako Organizator czujesz się w tym momencie zagrożony, nic dziwnego, ale uspokajamy. Pojawia się kilka czynników, które wpływają na to, że VR nie jest jeszcze na tyle ogromnym trendem przy organizacji eventów.

  • Przede wszystkim: koszt. Umówmy się - kupowanie kilkuset jak nie tysięcy headsetów na jedną imprezę wydaje się być dosyć abstrakcyjne.
  • Nawet jeśli masz taki budżet, to problem użyteczności, praktyczności staje się całkiem spory. Jak naładować tyle par okularów, czy uczestnicy będą podłączać je do swoich telefonów. Co w przypadku awarii? Nie ukrywajmy- obecna infrastruktura nie jest jeszcze na tyle rozwinięta, by podołać tak zaawansowanej technologii. 
  • Jako Organizator, dbasz, aby Twoje eventy były dostępne dla wszystkich, jednak wirtualna rzeczywistości tworzy pewne ograniczenia. Większość doświadczeń jest wizualna, skupia się na dźwiękach i często wymaga od nas interakcji, precyzyjnych ruchów. W takim razie co z osobami niepełnosprawnymi...?
  • Pozostaje też czysto fizyczny aspekt- po wielu godzinach staniach bądź siedzenia z okularami na głowie, ciało czuje się obciążone, ramiona pospinane, a wzrok zmęczony. 

A może jednak warto spróbować?
Mimo pojawiających się wyzwań czasem warto zaryzykować i przetestować nowości. Jakie zatem zalety kryją się za użyciem VR przy eventach?

  • Głównym atutem jest  szansa na stworzenie całkowicie nowego wymiaru doświadczenia. Wyobraź sobie: jesteś na koncercie ulubionego zespołu: czujesz wiatr we włosach, widzisz rozciągające się tłumy ludzi, którzy patrzą się na Ciebie, ponieważ stoisz na scenie, tuż obok artystów. Możesz zobaczyć ich z bliska, sprawdzić jakie ruchy wykonuje perkusista i poskakać obok front-man’a. Brzmi całkiem nieźle, prawda?  
  • Personalizacja do Kwadratu: VR pozwala na stworzenie niemal nieskończonych wariantów wydarzeń, dopasowanych do indywidualnych preferencji uczestników. Każdy może wybrać swoją własną przygodę, co zwiększa zaangażowanie i satysfakcję z udziału.
  • Wirtualna rzeczywistość nie zna granic! Pamiętaj, że okulary mogą być wykorzystywane nie tylko na eventach, ale również w domowym otoczeniu. Ta zaawansowana technologia stwarza możliwość organizacji wydarzenia, w których uczestnicy mogą brać udział bez względu na ich geograficzną lokalizację. Niezależnie od tego, czy to konferencja, targi, czy pokaz mody, uczestnicy z najróżniejszych miejsc spotykają się w wirtualnej przestrzeni, oszczędzając czas i koszty podróży.
  • Co jeszcze…? Coś, co kochają analitycy i czemu muszą przyjrzeć się marketerzy- czyli zbieranie danych i szansa na udoskonalenie wydarzeń. VR to nie tylko doświadczenie to również potężne narzędzie do gromadzenia informacji o zachowaniach uczestników i ich reakcjach. To szansa na lepsze zrozumienie ich preferencji i stale zmieniających się potrzeb. 

Choć VR wnosi rewolucyjne możliwości do branży eventowej, obawy związane z utratą autentycznego doświadczenia "na żywo" są uzasadnione. Jednak warto zauważyć, że VR może być doskonałym uzupełnieniem tradycyjnych eventów, a nie ich zastępcą. Organizatorzy powinni skupić się na tworzeniu unikalnych, synergicznych doświadczeń, łączącym autentyczność z innowacją. VR ma potencjał przyciągnąć nowych uczestników i podbić wyobraźnię tych, którzy zawsze pragnęli uczestniczyć w niezwykłych wydarzeniach. Jednak aby to się stało, branża musi przemóc wyzwania technologiczne, finansowe i dostępności, aby zapewnić autentyczne i satysfakcjonujące doświadczenia w wirtualnym świecie.

Zatem, czy VR zabierze nam "real-life experience"? Póki co, wydaje się, że raczej będzie uzupełnieniem i ciekawym dodatkiem do tradycyjnych eventów, niż całkowicie zmieni ich charakter.